‘Hier bouwden ze écht’ zegt Pieter Neyens, en hij lacht breed.

U herinnert zich misschien nog hoe vorig schooljaar het dak van de P-blok werd vernieuwd.

Het was de eerste stap om dit gebouw terug in conditie te brengen. Ondertussen werden er ook nieuwe ramen gemaakt en geplaatst door de houtafdeling.

Onder het motto, ‘wat we zelf doen, doen we beter’, was het nu de beurt aan de leerlingen van 7 dakwerken. Zij kregen de opdracht om een nieuwe gevel te bouwen.

Het project

We spraken met Pieter Neyens, die het team van 7 dakwerken bijstaat en leidt.

Pieter Neyens: ‘Eerst hebben we de bestaande muurtegels gedemonteerd. Het aluminium frame kwam vrij. Het oude frame konden we opnieuw gebruiken als basis. We isoleerden de gevel volgens de laatste richtlijnen, plaatsten balken op het frame en brachten ademend onderdakfolie aan. De combinatie van het aluminiumframe en de balken zorgden voor een zeer stabiele constructie die de gevelbekleding met gemak kon dragen. Op de balken en de folie werden stof- of tengellatten bevestigd die zorgen voor een luchtspatie tussen de isolatie en de gevelbekleding. Op de stoflatten bevestigden we dan de panlatten waarop de gevelbekleding kwam.’

De afwerking

‘En de laatste fase?’

Pieter Neyens: ‘Daar hebben we – denk ik – het verschil gemaakt. Omdat de gevel van de P-blok aan de kant van de afdeling sanitair weinig kleur heeft besloten we om te experimenteren met leien. Met experimenteren bedoel ik dat we kozen voor vier verschillende kleuren van leistenen die we willekeurig plaatsten. Het resultaat is een kleurrijke en speelse gevel die het betonnen gebouw een mooie moderne look geeft.’

‘En de afwerking?’

Pieter Neyens: ‘We werkten de randen en de ramen af met antrazink, die kan je herkennen aan zijn zwarte kleur die prachtig samengaat met de kleuren van de leien.’

‘Het resultaat mag er zijn.’

De leerlingen

Pieter Neyens: ‘Dank u. Het was een heel fijne ervaring. Het was de eerste echte opdracht voor onze leerlingen van 7 dakwerken. Het was ook een kennismaking met gevelbekleding in plaats van een gevelsteen. Ze vinden het zelf een heel mooi project.’

‘Vertel.’

Pieter Neyens: ‘Normaal gezien werken onze leerlingen de ateliers. En als ze dan iets bouwen, moeten ze het daarna ook weer afbreken. Dat werkt demotiverend. Hier bouwden ze écht. De gevel zal er nog jarenlang zo uitzien. 

Hier kwam dus een zekere beroepseer bij kijken, ze bouwden iets waar ze echt trots op kunnen zijn. En ook al was het op school, er was geen sprake van dat ‘schoolse gevoel’ die kan optreden als je altijd in het atelier zit.

Schoolmoeheid? Die verdween als sneeuw voor de zon.’