De leerlingen van 6TIW kregen van hun leerkrachten de open opdracht om ‘iets’ te programmeren en te ontwerpen waarbij de mens in interactie gaat met een machine.

De titel? ‘Human Machine Interface’.

Het resultaat kon een industrieel proces of een spel zijn. De opdracht was open. Zowel mechanisch, als elektronisch, als programmatorisch konden de leerlingen hun creatieve brein de vrije loop laten en creëerden ze vanaf nul hun machine.

De resultaten mogen er zijn. Niet alleen zijn de projecten goed gemaakt en solide geprogrammeerd, elk project is bovendien mooi vormgegeven. Het lijkt haast of er een stilistische samenhang is van de hand van een industrieel ontwerper. Dat is  niet het geval, ieder werkte op zich. 

Wat ons betreft is de winnaar Casper Schramme met zijn ArDINO game. Die dino in ArDINO is een woorsdpeling op de Arduino, maar daar gaat het niet over. Casper slaagde erin om van een puur digitaal spel een mechanisch equivalent te maken en verenigde op die manier twee werelden. Hij laat zowel de programmeurs als de mechanici dromen.

Joppe Wolters – Whac-A-Mole

‘Ik wilde een spel creëren dat gemakkelijk te spelen was, maar waar toch veel instellingen bij te pas kwamen. Voor mijn versie van ‘Whac-A-Mole’ – een spel waarbij je zo snel mogelijk oplichtende knoppen moet indrukken – maakte ik dan ook drie game modes. De grootste uitdaging was het touchscreen te laten werken met de elektronica die voorhanden was: een Arduino en een Raspberry Pi. Omdat ik graag programmeer werkte ik in omgekeerde volgorde. Ik programmeerde eerst het volledige spel en pas daarna vervaardigde ik de fysieke, mechanische en elektronische delen.’

Yannis Loyen – LED-cube

‘Mijn inspiratie voor deze opdracht haalde ik uit filmpjes van oplichtende kubussen. Bij de kubussen uit de filmpjes kon je de leds echter niet apart aansturen. Bij mijn kubus kan je elke led, individueel en op elk apart niveau aan- en uitklikken. Hiervoor heb ik de matrices uit de wiskundelessen moeten toepassen. Doordat je ze zo kan besturen, wordt het een leuke bezigheid om te kiezen welke led je laat oplichten en kan je patronen vormen. Je kan de kubus ook eenvoudig volledig resetten door ze in te drukken. Ik werkte eerst alle elektronica uit- een hele klus om ervoor te zorgen dat elke led apart kon worden aangestuurd. Nadien maakte ik de behuizing, waarvoor ik het hout moest plooien, en programmeerde ik mijn machine.’

Casper Schramme – ArDINO game

‘Ik had de bedoeling om een interactieve game te creëren waar je echt plezier uit haalt. Mijn spel herken je vast wanneer je eens geen internetverbinding had. Je kan namelijk met de ‘no internet’-dinosaurus over cactussen springen. Het moeilijkste aan deze opdracht was de achtergrond. Vooral het bepalen van de positie van de cactussen en ervoor zorgen dat het systeem ze herkent, was niet zo vanzelfsprekend. Ik werkte vooral probleemoplossend: ik ben begonnen met het fysieke gedeelte van mijn spel en heb de code daaraan aangepast.’

Wij willen uiteraard ook zien waar de andere jongens van die klas mee bezig zijn.

Categories: Nieuws