Wij meldden al
eerder de vernieuwingen in ons onderwijs.
Over die vernieuwingen is heel wat nagedacht. Zo zijn in de eerste graad de nieuwe leerplannen en de beheersingsniveaus van de geformuleerde doelstellingen opgebouwd aan de hand van de taxonomie van Bloom, genoemd naar de Amerikaanse onderwijspsycholoog Benjamin Bloom (1913 – 1999).
Zes “niveaus” van Bloom
Het verschil tussen ‘lagere orde denken’ en ‘hogere orde denken’ is weergegeven in de Taxonomie van Bloom, waarin zes niveaus worden onderscheiden: onthouden, begrijpen, toepassen, analyseren, evalueren en creëren. De niveaus dienen om een onderscheid te maken in de complexiteit van het kennisniveau waar een beroep op wordt gedaan. Er wordt hiermee
geen volgorde voorgeschreven waarin een bepaald niveau aan bod zou moeten komen. Bij een rijke leeractiviteit worden in ieder geval meerdere niveaus aangesproken.
De taxonomie kan onder andere gebruikt worden als hulpmiddel bij het formuleren van
leerdoelen en hieraan gerelateerde
acties en
producten, waarmee deze gerealiseerd kunnen worden.
Één manier om aan de criteria voor een rijke leeractiviteit te voldoen, is door bij het ontwikkelen van lessen of projecten vragen en opdrachten op te nemen die een beroep doen op ‘het hogere orde denken’.
Hogere orde vragen
Bij hogere orde vragen en opdrachten zijn voor het antwoord of de uitvoering de vaardigheden analyseren, evalueren of creëren nodig. Het zijn vragen en opdrachten die zich richten op:
- Stimuleren van leerlingen om verder en meer kritisch na te denken
- Stimuleren van het probleemoplossend denkvermogen
- Ontlokken van discussie
- Stimuleren van leerlingen om zelfstandig op zoek te gaan naar informatie
Lagere orde vragen
Lagere orde vragen zijn vragen die een beroep doen op onthouden, begrijpen en (deels) toepassen. Dit type vragen is geschikt voor:
- Evalueren van de voorbereiding en het begrip van leerlingen
- Vaststellen van de sterktes en zwaktes van leerlingen
- Herhalen en samenvatten van gegeven informatie
Volgende week gaan we dieper in op de niveaus.
0 Comments