In de 3de graad BSO Elektrische installaties staat de praktijk centraal. Deze praktische vaardigheid als elektricien wordt ondersteund door technologische en theoretische (elektrische machines) vakken.
In het programmapakket komt de huisinstallatie uitvoerig aan bod: uittekenen, prijsberekening en uitvoering.
Ook het aansluiten en onderhouden van elektrische machines wordt in de praktijklessen grondig behandeld. Tenslotte leert men in de praktijklessen huishoudtoestellen onderhouden en herstellen.
Heel de bovengenoemde opleiding biedt al heel wat perspectieven voor de nijverheid, maar de elektriciteitsopleiding is pas volledig na het 7de jaar Industriële elektriciteit.
5AE | 6AE | |
Godsdienst | 2 | 2 |
Engels | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Project algemene vakken | 6 | 4 |
Ondernemend project | 0 | 2 |
PV Elektriciteit | 14: | 14: |
PV Elektriciteit | 14 | 14 |
TV Elektriciteit | 6: | 6: |
TV Elektriciteit | 3 | 2 |
TV Technologie | 2 | 2 |
TV Onderhoudstechnieken | 1 | |
TV Hernieuwbare energie | 2 | |
32 | 32 |
Wat na het secundair?
- In het 7de jaar specialisatie BSO: Industriële elektriciteit.
- In het 7de jaar specialisatie BSO: Elektrotechnicus duaal.
- In de industrie als onderhoudstechnicus.
- Zelfstandig elektricien huisinstallaties.
- Hersteller huishoudtoestellen.
Binnenschrijnwerk en interieur.
Binnenschrijnwerk en interieur is een technisch-praktische studierichting in de arbeidsmarktfinaliteit. De leerlingen maken kennis met massief hout, houtachtige plaatmaterialen, verspaningstechnologie en constructies. Ze maken gebruik van digitale technologieën om het technisch proces voor te bereiden, het opmaken van een projectdossier en ontwikkelen technisch-operationele vaardigheden voor het machinaal realiseren van constructies en projecten in massief hout en houtachtige plaatmaterialen voor binnenschrijnwerk en interieur en het plaatsen ervan. Zorg voor het milieu, veilig en ergonomisch werken en circulaire economie vormen een rode draad doorheen de studierichting.
5ABI | 6ABI | |
Engels | 2 | 2 |
Katholieke godsdienst | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Project algemene vakken | 6 | 4 |
Ondernemend Project | 0 | 2 |
PV Binnenschrijnwerk | 14: | 14: |
PV Realisaties hout | 14 | 14 |
TV Binnenschrijnwerk | 6: | 6: |
TV Realisaties hout | 6 | 6 |
32 | 32 |
Wat na het secundair?
De leerlingen behalen na het zesde jaar een diploma secundair onderwijs niveau 3. Zij kunnen op de arbeidsmarkt terecht, maar er zijn ook heel wat relevante SENSE-opleidingen (secundair na secundair) mogelijk. Een kleine greep uit het aanbod : daktimmerman, glaswerken, meubelmaker, plaatser houten vloerbedekking, trappenmaken,….
Leerlingen die nog verder willen studeren in het hoger onderwijs kunnen hun diploma secundair opwaarderen naar niveau 4 door het Naamloos Zevende leerjaar. Dit is een algemene opleiding die voorbereidt op hoger onderwijs. Deze richting wordt ook aangeboden in onze school.
De 3de graad Ruwbouw biedt de leerlingen een polyvalente opleiding die nodig is om met kennis van zaken een verantwoordelijke functie in de nijverheid te bekleden.
De leerlingen leren bouwplannen lezen en duidelijke schetsen maken. Ze bestuderen materialen en constructietechnieken.
Ook een oordeelkundige planning en bestekberekening worden de leerlingen bijgebracht.
Daarenboven doen ze de nodige kennis van topografie op.
In de lessen praktijk doorlopen ze alle stadia: metselen, ijzervlechten, bekisten, beton storten en andere afwerkingstechnieken.
Via werkplekleren worden de praktijklessen realistisch opgebouwd. Buiten de schoolmuren werken we met onze leerlingen op echte bouwwerven waar we prachtige projecten realiseren.
5AR | 6AR | |
Engels | 2 | 2 |
Katholieke godsdienst | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Project algemene vakken | 6 | 4 |
Ondernemend project | 0 | 2 |
PV Ruwbouw | 14: | 14: |
PV Realisatie bouw | 6 | 6 |
TV Ruwbouw | 6: | 6: |
TV Realisatie bouw | 6 | 6 |
32 | 32 |
Wat na het secundair?
- In het 7de jaar specialisatie BSO: Dakwerken bouw.
- In de bouwnijverheid als metselaar, bekister, ijzervlechter.
Centrale verwarming en sanitaire installaties: Na een vooropleiding in de tweede graad waarin de leerlingen verschillende materialen als koper, zink, kunststof, stalen pijpen en meerlagenbuizen hebben leren bewerken, worden in het 5de en 6de jaar specialisatiecursussen aangeboden.
Deze cursussen bestaan o.a. uit het plaatsen en aansluiten van sanitaire en centrale verwarmingsinstallaties, gasinstallaties en gastoestellen en alle bewerkingen die daarvoor nodig zijn.
In de verschillende cursussen Technologie leren de leerlingen alles over de hydraulische cv- en sanitaire installaties, gasinstallaties en de elektrische aansluitingen ervan. Natuurlijk wordt ook veel aandacht besteed aan de praktische scholing met moderne technieken en gereedschappen. Dit gebeurt deels in de school en deels tijdens stageperiodes in de nijverheid.
In het 6de jaar dienen de leerlingen een geïntegreerde proef af te leggen. Op het einde van het schooljaar kunnen de leerlingen vrijblijvend (en mits het betalen van de verplichte examenkost) het certificaat “Gasmonteur” behalen.
De samenwerking met Grohe
Klik hier voor meer informatie
5ASV | 6ASV | |
Engels | 2 | 2 |
Katholieke godsdienst | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Project algemene vakken | 6 | 4 |
Ondernemend project | 0 | 2 |
PV Sanitaire en verwarmingsinstallaties | 14: | 14: |
PV elektrische installaties | 3 | 3 |
PV Sanitair en centrale verwarming | 11 | 11 |
TV Sanitaire en verwarmingsinstallaties | 6: | 6: |
TV Centrale verwarming | 3 | 2 |
TV Sanitaire- en gasinstallaties | 3 | 2 |
TV Elektrische installaties | 2 | |
32 | 32 |
Wat na het secundair?
- In het 7de jaar specialisatie BSO: Verwarmingsinstallaties
- In de specialiteiten: dakwerken, sanitaire installaties, gasinstallaties, centrale verwarming (traditionele en alternatieve energievoorzieningen), kunststofbewerking
Lassen-constructie: De leerlingen komen meestal uit de 2de graad BSO Basismechanica optie lassen-werktuigmachines en hebben reeds in de 2de graad de elementaire praktische basistechnieken van het gassmeltlassen en het elektrisch booglassen aangeleerd. In het 5de jaar komt het lassen met de beklede laselektrode in alle hoeknaadvormen en lasposities aan bod, naast het MIG-MAG-lassen.
In het 6de jaar gaan we een stap verder, de bovenstaande lasprocédés blijven we gebruiken met daarbij het TIG-lassen. Stompe lasverbindingen (V-naad, K-naad, I-naad) krijgen dit jaar meer aandacht.
Zowel in het 5de als in het 6de jaar staat uiteraard het lassen van constructies centraal (poorten, hekken, tafels, steunen…) In het 6de jaar is er de noodzakelijke stage in een door ons geselecteerd bedrijf.
Ook beschikken wij in onze werkplaats over een CNC-snijbrandinstallatie en een CNC-plooibank, waardoor er nog een sterkere link ontstaat met de tekenlessen waar de lasser met INVENTOR leert tekenen en het ontwerp direct kan uitbranden met de snijbrander.
Heel de bovengenoemde opleiding biedt al heel wat perspectieven voor de nijverheid, maar de lasopleiding is pas volledig na het 7de jaar Fotolassen.
5ALC | 6ALC | |
Engels | 2 | 2 |
Katholieke godsdienst | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Project algemene vakken | 6 | 4 |
Ondernemend project | 0 | 2 |
PV Lassen constructie | 14: | 14: |
PV Lassen | 14 | 14 |
TV Lassen constructie | 6: | 6: |
TV uitvoeringstechnieken las | 6 | 6 |
32 | 32 |
Wat na het secundair?
- In het 7de jaar specialisatie BSO: Fotolassen.
- In het 7de jaar specialisatie BSO: Lasser-monteerder duaal.
- In de industrie als lasser-constructeur, kandidaat fotolasser en algemeen onderhoud.
De richting Werktuigmachines: Je voelt je aangesproken tot moderne en snel evoluerende technologieën. Je bent handig en geboeid door praktijk mechanica. Je hebt verantwoordelijkheidszin en interesse om werkstukken te produceren volgens opgelegde kwaliteitsnormen. Dan is de afdeling werktuigmachines iets voor jou. Je bouwt verder op de inzichten en vaardigheden verworven in de 2de graad.
De voorbereiding op klassieke machines zoals slijp-, boor-, draaien freesmachines en een initiatie computergestuurde machines, CAD en ICT dienen zo als basis voor verdere praktische vorming. Door zijn geïntegreerde aanpak verwerf je in deze afdeling de basisprincipes van het CNC-draaien en het CNC-frezen. De praktische kant leer je in een schitterende werkplaats met industriële CNC-machines. Tijdens het 2de semester van het 6de jaar maak je kennis met de industrie via een blokstage van 2 weken.
De geïntegreerde proef is het sluitstuk van je opleiding. Hier breng je al je vakkennis in praktijk. Je neemt zowel het CAD-tekenwerk als de fabricage van de werkstukonderdelen voor je rekening. Daarna monteer je de onderdelen tot een verkoopbaar product.
De industrie vraagt een stijgende aandacht voor veiligheid, gezondheid, hygiëne, milieu en ergonomie. Daarom kun je tijdens het laatste jaar een VCA-attest behalen.
5AMV | 6AMV | |
Engels | 2 | 2 |
Katholieke godsdienst | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Project algemene vakken | 6 | 4 |
Ondernemend project | 0 | 2 |
PV Mechanische Vormgeving* | 14: | 14: |
PV Vormgeving | 10 | 10 |
PV Onderhoud | 4 | 4 |
TV Mechanische Vormgeving* | 6: | 6: |
TV Werkvoorbereiding | 3 | 3 |
TV Mechanica | 1 | 1 |
TV Technisch Tekenen & documenteren | 2 | 2 |
32 | 32 |
Wat na het secundair?
- In het 7de jaar specialisatie BSO: Computergestuurde werktuigmachines.
- In de industrie: draaier, frezer, CNC-bedienaar, monteerder.
Wat heeft de richting Auto te bieden? Naast de algemene vorming leert de leerling werkzaamheden uit te voeren aan voertuigen. Aan de hand van technische informatie leert hij montages en demontages aan motoren, rollend gedeelte en chassis. Hierbij houdt hij rekening met het milieu, veiligheid en kostprijs. De verwerking van gegevens en het lezen van tekeningen en schema’s gebeurt met professionele software. Via stages maakt hij kennis met de bedrijfscultuur van de garage.
Wie kan starten in deze studierichting?
De meest logische vooropleiding is vanuit de tweede graad arbeidsfinaliteit voertuigen of tweede graad dubbele finaliteit voertuigtechnieken.
Wat na deze studierichting?
De leerling behaalt de startkwalificaties om het beroep van automechanieker te kunnen uitvoeren. Hij neemt verantwoordelijkheid op voor eigen werk en kan na een korte inservicetraining in een garagebedrijf autowerkzaamheden uitvoeren. Hierbij is het belangrijk dat hij de juiste technische informatie kan opzoeken en verwerken.
Verder zijn er vervolgopleidingen op deze studierichting. We denken daarbij aan Toegepaste autotechnieken, Auto-elektriciteit, Bedrijfsvoertuigen, Diesel en LPG-motoren BSO enzovoort…
5AA | 6AA | |
Engels | 2 | 2 |
Katholieke godsdienst | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Project algemene vakken | 6 | 4 |
Ondernemend project | 0 | 2 |
PV Onderhoudsmechanica auto | 14: | 14: |
PV Realisaties auto | 14 | 14 |
TV Onderhoudsmechanica auto | 6: | 6: |
TV Aandrijvingen motoren | 2 | 2 |
TV Elektriciteit | 2 | 2 |
TV Onderstellen | 2 | 2 |
32 | 32 |
Wat na het secundair?
- In het 7de jaar specialisatie BSO: Polyvalent mecanicien personenwagens en lichte bedrijfsvoertuigen duaal.
Fietsinstallaties
Fietsinstallaties is een technisch -praktische studierichting in de arbeidsmarktfinaliteit. De leerlingen denken in functie van de realisatie en ontwikkelen materiaalkennis en technisch -operationele vaardigheden in het monteren, onderhouden, herstellen en vervangen van fietsonderdelen, uitrusting en elektrisch systeem.
5AF | 6AF | |
Engels | 2 | 2 |
Katholieke godsdienst | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Project algemene vakken | 6 | 4 |
Ondernemend project | 0 | 2 |
Fietsinstallaties | 20 | 20 |
Theorie | 6 | 6 |
Praktijk | 14 | 14 |
32 | 32 |
Wat na het secundair ?
De leerlingen behalen na het zesde jaar een diploma secundair onderwijs niveau 3. Zij kunnen op de arbeidsmarkt terecht. Er zijn momenteel geen relevante SENSE-opleidingen (secundair na secundair) die aansluiten op deze richting
Leerlingen die nog verder willen studeren in het hoger onderwijs kunnen hun diploma secundair opwaarderen naar niveau 4 door het Naamloos Zevende leerjaar. Dit is een algemene opleiding die voorbereidt op hoger onderwijs. Deze richting wordt ook aangeboden in onze school.