Sinds dit schooljaar is onze school een richting rijker. Die richting kreeg de naam ‘naamloos zevende’. Het is een beroepsrichting die de leerlingen bijspijkert op het vlak van de algemene vakken. Het is de bedoeling de jongens en meisjes klaar te stomen voor het hoger onderwijs.

Wij berichtten er hier over en de lessentabellen vindt u hier.

Het is altijd een beetje afwachten als je zo’n nieuwe richting inricht maar dit eerste jaar is uiterst goed meegevallen. In die klas zitten nu zeven leerlingen, zes jonge mannen en een jonge vrouw. Er is een wereld van kennis voor hen opengegaan.

Ze krijgen er les van onze beste leerkrachten.

Bezoek

Uw webmaster ging er vorige week even langs en werd aan hen voorgesteld tijdens de les van mevrouw Cools.

Hoogtepunt van mijn bezoek was een performance van de freestyler (zeg niet rapper tegen een freestyler) Quinten Van Houtven die op YouTube bekend is als QVH. Quinten wilde zijn kunnen aan mij tonen. Hij zegt, ‘meneer, geef mij twee woorden.’ ‘Gelijk welke woorden?’ vraag ik. ‘Gelijk welke,’ zegt hij. Ik antwoord, willekeurig. ‘Morsdood en monddood.’

Quinten Van Houtven

Quinten vraagt mij voor alle zekerheid wat ‘monddood’ betekent en steekt prompt van wal. Ik word echt weggeblazen. Wat een performance. Wat een ritme. Wat een flow. Je wordt als het ware op een reis meegetrokken. Heel knap. Ik heb echt spijt dat ik het niet opnam, dat ik dat niet met jullie delen kan. Maar goed, ik geef jullie een van zijn tracks op YouTube.

Interview

Terwijl Quinten daar voor mij staat te rappen, beantwoorden de overige leerlingen een aantal schriftelijke vragen, een groeps-interview als het ware.

Een greep uit de antwoorden.

Waarom volg je deze richting?

“Ik wou mijn limiet ontdekken”, “orthopedagogie, daar droom ik van,” “ik wil niet de eerste de beste job vinden,” “ik wil grafisch design volgen.”

Hoe is het jaar je tot nu toe bevallen?

“De leerkrachten zijn top en willen zoveel mogelijk helpen,” “wiskunde is moeilijk maar alle ander vakken vallen goed mee,” “er is een zeer gemotiveerde sfeer”, “de medeleerlingen zijn allemaal vrienden geworden.

Welke GIP gaan jullie maken?

“Mijn GIP gaat over lucide dromen”, “bij mij is het onderwerp autisme en depressie,” “bodybuilding”, roept een derde uit en een vierde zegt “de Inca’s.”

Wow. Ambitieus.

Wij wensen jullie allemaal veel succes met de GIP.