… want wij vullen knelpuntberoepen in sinds 1845. Wie doet het ons na? En trouwens, hoe doen wij dat? Wij zijn trots op ons technisch talent. De schreeuw om gekwalificeerde technici in het Antwerpse is groot. Dat horen we graag want in onze school wordt technisch talent vanaf het eerste jaar gestimuleerd . “Leerlingen krijgen een flink pakket algemene vakken gecombineerd met uitdagende technieken.” “De vraag naar jongeren met een degelijke technische achtergrond is groot”, zegt adjunct-directeur Dirk Schoofs. “Leerlingen leren hier vanaf het eerste jaar vaardigheden als nauwkeurigheid, planmatigheid en creativiteit aan. We maken hen trots op hun technisch talent. ” Zelfs in de eerste graad hebben ze in Don Bosco verschillende gespecialiseerde praktijklokalen ter beschikking om de handen uit de mouwen te steken. Het is mooi om zien hoe leerlingen trots worden op wat ze kunnen. Zo heb je onze robotbouwers. In een technieklokaal van de eerste graad zijn leerlingen in de weer met minirobots, websites bouwen en lasercutters. Ze ontwerpen hun eigen luidsprekerboxen. Wat verder is een vierde jaar aan de slag tijdens de les elektromechanische projecten. “We werken heel projectmatig en maken prototypes van begin tot einde”, zegt de leraar. “Onze leerlingen bouwen een elektrische racewagen waarmee we op het einde van het jaar deelnemen aan een race.” In een andere vleugel van de school vinden we de leerlingen houtbewerking. “Ik ben de lade van mijn meubel aan het frezen”, toont een student. “Als afstudeerproject maak ik een op maat gemaakt badkamermeubel voor bij ons thuis.” Echte Don Bosco school “Hier in de buurt zeggen ze ‘in die school wordt nog kort op de bal gespeeld’ en dat klopt. We hebben huistakenbegeleiding, schriftencontrole en een strikt controlesysteem op leerlingen die naar buiten gaan. Onze spijbelcijfers liggen ongeloofwaardig laag”, zegt adjunct-directeur Schoofs. Stiptheid en attitude De technische school heeft een groot hart voor jongeren en wil hen zo goed mogelijk bijstaan. “Per graad hebben we een cel leerlingbegeleiding. Dat zijn drie à vier mensen die fulltime instaan voor de begeleiding van leerlingen. Jongeren kunnen er met allerlei problemen aankloppen.” Bovendien hecht Don Bosco veel belang aan attitude. Schoofs: “Met de projecten HIPO en SODA werken we actief rond stiptheid en werkhouding. Ons doel is om leerlingen met een degelijke technische kennis én goede werk attitude af te leveren.” STEM verwijst naar Science, Technology, Engineering en Mathematics. Vier componenten die bij Don Bosco al van nature in de school zitten geworteld. “Er is veel wildgroei over STEM”, zegt adjunct-directeur Dirk Schoofs. “Veel ASO-scholen bieden STEM aan, maar vaak verschilt de inhoud sterk van wat wij aanbieden. Op ASO-scholen eindigt het STEM-verhaal vaak na de eerste graad. Hier biedt de eerste graad perspectief op een richting in de tweede en derde graad die aansluit bij de STEM-interesse.” Bovendien zoeken de STEM-projecten op Don Bosco naar antwoorden op maatschappelijke en technische uitdagingen. “Vorig jaar ontwikkelden enkele leerlingen een geavanceerde robot Python die onder puin en door water kan kruipen om slachtoffers van aardbevingen op te sporen.” Nog even in herinnering brengen: Een infomoment vindt plaats op 8 februari van 17u tot 19u. Op het programma staan een presentatie van de studierichtingen, een rondleiding en de mogelijkheid tot aanmelding. De opendeurdag gaat door op 21 april van 10u tot 17u. Prettig weekend gewenst!
Categories: Nieuws

0 Comments

Geef een antwoord