Don Bosco Hoboken
Wie was Jan Bosco

Jan Bosco, later Don Bosco genoemd, wordt geboren op 16 augustus 1815 te Castelnuovo d’Asti, op het gehucht Becchi, niet ver van Turijn. Hij is de derde jongen in een eenvoudig landbouwersgezin. Op negenjarige leeftijd ligt een droom aan de basis van zijn opvoedkundige roeping. Als zestienjarige knaap trekt hij naar het college van Chieri. Om zijn studies te betalen doet hij er allerlei karweien. Op 5 juni 1841 wordt hij tot priester gewijd.

In Turijn bezoekt hij gevangenissen. Hij ziet er vele jongeren. Deze ervaringen sterken zijn overtuiging om een eigen opvoedingswerk te beginnen. In een volksbuurt van de stad start hij zijn ‘oratorio’, een speel- en ontmoetingsruimte, een tehuis, een school en een parochie op de maat van de jongeren.In 1859 sticht hij samen met enkele jonge mensen die met hem meewerken de congregatie van de Hl. Frans van Sales of de salesianen van Don Bosco. In 1872 ligt hij samen met Maria-Domenica Mazzarello aan de basis van het Instituut van de Zusters van Don Bosco.

Don Bosco is een populair schrijver, een bouwer, een stichter van congregaties, een vertrouweling van paus Pius IX, een missionair man én vooral een man met een hart voor jongeren. Hij sterft te Turijn op 31 januari 1888. Sedert Pasen 1934 noemt de kerkgemeenschap hem officieel: ‘een heilige’.

Don_Bosco_@_Torino_1880_original-klein
Pedagogie

Salesianen, de Don Boscofamilie, staan opvoedend bij de jongeren. Don Bosco schrijft daarover geen grote theorieën, maar formuleert dit in zijn tijd in een kleine verhandeling ‘Het preventief systeem’, in enkele brieven en kernachtige uitspraken als ‘opvoeden tot goede christenen en eerlijke burgers’, of ‘zorg dat de jongeren je graag zien’. Hij was eerder een man van de praxis dan van de theorie. De Vlaamse salesianen zijn in de brochure ‘In dialoog met Don Bosco. Een opvoedingsproject’ het gesprek met Don Bosco, de hedendaagse menswetenschapppen – vooral de pedagogie – en met de jongeren van vandaag aangegaan. Zo schreven ze Don Bosco’s opvoedingsproject opnieuw voor mensen van vandaag. Het is geen kant-en-klaar recept maar een uiteenzetting van een aantal krijtlijnen die hun echte betekenis krijgen op de concrete werkvloer van het opvoedingsgebeuren. (uit:”In dialoog met Don Bosco. Een opvoedingsproject.” Brussel 2001.)