Vorige week tijdens de opendeurdag stelden vier IW’ers (Rubin Rahman, Tomas Schippers, Jiry Moeskops en Ali El Yahiaoui) de AeroMotion Simulator aan het publiek voor (zie artikel van vorige week). Hun project is een constructie waar je kan in plaatsnemen en die je toestaat met een videogame mee te bewegen om zo het gevoel te krijgen dat je echt in een vliegtuig of raceauto zit. Het sterke aan dit project is de mogelijkheid om vakoverschrijdend te werken. Wiskunde, mechanica, fysica, elektronica, alle vakken en disciplines komen aan bod. Voor de staande constructie gebruikten de leerlingen multiplex platen die zodanig gemonteerd werden dat ze het gewicht en de krachten van de bewegingen aankunnen. Het bewegend frame bestaat uit stalen buizen die ze eigenhandig gezaagd hebben, en hun leerkracht meneer Marynissen voor hen heeft gelast. De beweging zelf wordt veroorzaakt door twee pneumatische dubbelwerkende cilinders. Hierdoor is het mogelijk om rond twee assen rotatiekrachten te krijgen. Bij optrekken en remmen word je naar voor of naar achter gestuwd en bij het sturen leun je mee de bocht in. Je kan als gebruiker dan een race- of vliegspel spelen, terwijl de computer de bewegingen berekent en die via USB-connectie doorgeeft aan de ventielen die de perslucht naar de cilinders sturen. Op die manier word je echt in je stoel geduwd, eruit getrokken of door elkaar geschud (bij een ongeval bijvoorbeeld). Natuurlijk is veiligheid ook heel belangrijk, dus is er een vijfpunts raceharnas geïnstalleerd waardoor je niet uit de simulator kunt vallen. Safety first dus. Maar wel een heuse attractie om in te zitten.
Categories: Nieuws

0 Comments

Geef een reactie

Avatar placeholder