1B verbaast met hightech oefening

10/01/2020 - 18:06

De leerlingen in 1B zijn momenteel bezig met de koffertjes waarin ze hun gereedschap opbergen.

Een aantal onder hen zijn hiermee al klaar en nu mogen ze kiezen wat ze willen doen: een inzetbakje maken, een tekening in 3D maken met Tinkercad of een ontwerp maken met WeDo 2.0, een combinatie van educatieve software en hardware van LEGO.

Velen kiezen voor dat laatste.

De jongens doen dit volledig zelfstandig. Ze krijgen van alles een stappenplan dat ze volledig zelfstandig moeten lezen en toepassen.

De leerlingen maken eerst een basisontwerp om de werking onder de knie te krijgen. Op de Chromebooks is de WeDo app geïnstalleerd en die kan worden verbonden via bluetooth met de hub van LEGO. De leerlingen programmeren hun ontwerp zelf. Vervolgens kunnen ze de signalen doorsturen en voert hun ontwerp hun opdracht uit.

Sommige leerlingen hadden dit volledig onder de knie en zijn op eigen initiatief op YouTube moeilijkere versies gaan zoeken. Die hebben ze dan op eigen houtje volledig in elkaar gestoken en geprogrammeerd.

 

Het was verbazingwekkend waarmee ze allemaal afkwamen. De leerlingen waren verbaasd over wat ze voor elkaar kregen en de leerkrachten trots. Vooral de tuigjes met sensor die bleven rijden maar stopten als ze de roos detecteerden waren indrukwekkend.