Niet alleen bij de afdeling industriële wetenschappen, maar in elke afdeling van onze school, zijn de voorbereidingen voor de GIPs aan de gang.



Bij de afdeling elektriciteit is er gekozen voor een tweesporen-GIP. Enerzijds wordt er heel praktisch een aantal freesmachines aangepast, anderzijds worden oude GIPs van een nieuwe besturing voorzien.



Circulair werken. Ook bij ons dus.



Bovendien werd er gekozen voor een GIP van een vakoverschrijdend karakter en bestaat de GIP-opdracht uit twee delen.



Voor het vak praktijk moet elke leerling een freesmachine aanpassen. Hij of zij zal de verouderde sturing van een freesmachine ombouwen tot een sturing die conform is aan de huidige reglementering en voldoet aan de geldende machinenormen.



In een tweede deel — voor het vak ‘automatisatie elektriciteit’ — krijgt elke leerling een verschillende opdracht. Daarin worden PLCs geprogrammeerd van bestaande GIPs. Yassir herprogrammeert de tafeltennisinstallatie, Salah stuurt een parking aan, Mete doet de sturing van een wasmachine, Olaf doet iets met chocoladekorrels, Pema programmeert een goederenlift, Rida doet de tunnelventilatie en Achraf controleert een waterreservoir.



Succes jongens.