22273-1-780x1170-1

Afgelopen woensdag 20 november was er voor de leerkrachten een pedagogische studiedag met als thema ‘Nieuwe autoriteit en geweldloos verzet op school’.

Mevrouw Geentjes kwam over dat door de Israëlische pedagoog Haim Omer geïntroduceerde gedachtegoed een presentatie geven.

Het voltallig leerkrachtenteam was aanwezig, mevrouw Geentjens gaf veel zinnige en herkenbare tips met zoetgevooisde stem.

De indrukken bij de collega’s?

“Dat doen wij toch al?” hoorden we vaak.

“Mooi hoe ze het belang van ‘wij’-boodschappen benadrukt in de communicatie naar leerlingen, hoe je best als ploeg naar buiten komt,” hoorde ik iemand anders zeggen.

En nog iemand anders was van mening dat het haar deed denken aan de presentatie van Hans Kaldenbach die we een paar jaar geleden bijwoonden (ook boeiend, uw webmaster was erbij).

Even samenvatten wat de essentie is van geweldloos verzet, in de woorden van mevrouw Geentjens zelf:

“Hoe kan het ook? Hoe kan het anders? Hoe kan je vanuit duidelijke structuur en grenzen toch in warme verbinding blijven met de ander? Hoe kan je vanuit eigen kracht terug perspectief vinden in de relatie met anderen? Het gedachtegoed van NAGV (Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet op school) formuleert antwoorden die voor mij als vanzelfsprekend aanvoelen, het is als vertrouwd thuiskomen. Ik geloof heel sterk dat we jongeren kunnen laten groeien in al hun talenten wanneer we vanuit kracht met hen op weg gaan.”

Kortom, een pleidooi voor meer zachtheid gecombineerd met een efficiënte lesaanpak. Iedereen wint.

Categories: Nieuws